Blogi... Mitä näihin nykyään kirjoitetaan?
Kirjoitetaan nyt jotain satunnaista ajatusvirtaa. Tässä nyt
tullut oltua Myressä tiistaista asti. Kai. Tuntui, että asioita tapahtui niin
nopealla tahdilla, että menin ihan sumussa.
Viime viikon puolivälissä sain ilmoituksen, että saisin
täältä asunnon. Työpaikka oli jo valmiina, mutta huono mennä minnekään, jos
pitäisi nukkua ulkona teltassa. Siinä sitten piti samana päivänä ryhtyä
miettimään, millä tänne kuljen ja mitä kautta. Lentokone oli suljettu pois
vaihtoehdoista, koska tavaraa olisi sen verta paljon.
Soitin sitten VR:n kv-lipunmyyntiin ja selvitin matkustusmahdollisuudet.
Kävi ilmi, että pohjoisen kautta ei enää pääse, jos ei sitten yöpyisi matkalla
Luulajassa ja ajatus ei houkutellut. Kun sen lisäksi muutoinkin jo kulkeminen
hyvin raskaan tavaramäärän kanssa on kovaa hommaa, niin miltä kuulostaa reitti,
jossa vaihdot menisivät
Lappeenranta-Lahti-Riihimäki-Kemi-Haaparanta-Luulaja-Narvik-Sortland?
Päädyin siihen, että menen junalla Helsinkiin, lautalla yli
Tukholmaan ja sieltä junalla Narvikiin. Sen jälkeen ryhdyin pakkaamaan, koska
lähtö olisi jo seuraavana päivänä. Eipä siinä paljon ehtinyt muuta kuin vain
yrittää miettiä, mitä kaikkea sitä tarvitsee ehdottomasti, koska kun itse
tavaransa kantaa, ne myöskin itse kantaa.
Kamera ja kaikki siihen liittyvä oli tietysti ensimmäisellä
sijalla. Sen jälkeen tulevat vaatteet ja sen semmoiset. Mietin hetken, että
otanko luminaamioverkon mukaan. Otin. Röllipuvun jätin, koska se olisi yksinkertaisesti
vienyt liikaa tilaa. Nyt ehkä vähän jälkikäteen harmittaa, mutta pitää
katsella, josko joku paikallinen Varusteleka myisi uuden.
No sitten pääsin matkaan ja Helsingissä tapasin vanhoja
tuttuja useampia. Oli kiva nähdä. Niin ja muuten, yksi mielenkiintoinen hetki
tuli vastaan siinä vaiheessa, kun olin menossa laivaan Helsingissä. Ilmeni,
että olin tosiaan ostanut lipun seuraavalle päivälle. En vieläkään ymmärrä,
miten niin oli voinut käydä, mutta niin kuitenkin oli. Sain vaihdettua lipun, mutta
piti lyödä lisää rahaa tiskiin. No, se on elämää.
Laivallakin törmäsin yhteen tuttavaan ja voin nyt tässä
kaiken kansan kuullen kyllä kertoa, että otin muutamat oluet. Ei
yksinkertaisesti pää kestänyt. Tietysti halusin lähteä, sehän on selvää. Mutta
varsinaisesti homman vakavuus jotenkin iski vasta, kun olin saanut
matkatavarani Tukholmassa säilöön ja saanut itseni istutettua läppärin kanssa
ravintolaan ja nettiyhteyden auki. Juttelin baarimikon kanssa välillä ja
muutamien tuttavien kanssa naamakirjan välityksellä ja katselin, kun ihmiset
sunnuntaina vilistivät pitkin Tukholman katua. Ja odottelin junaa.
Seitsemäntoista tunnin matkaa kohti Narvikia. Toki tiesin, mikä se matka on,
kun olen sen kerran tehnyt toiseen suuntaan.
Nukuin lopulta junassa varmasti noin kaksi tuntia.
Laivassakin nukuin huonosti, joten oli kyllä aika väsynyt olo. Haisin taatusti
pahalle, kun hiki päässä olin raahannut matkatavaroita ja edellisen kerran
käynyt suihkussa laivalla lauantai-iltana ja nyt oli maanantai-iltapäivä. Narvikin
turisti-infon tyttö jeesasi ystävällisesti kertomalla, mistä löydän
bussipysäkin ja pankkiautomaatin. Siitä sitten yhdellä vaihdolla Sortlandiin,
josta sisko tuli hakemaan autolla.
Pari yötä vietin siskon luona, ennen kämpän saamista. Piti
käydä verotoimistossa ja työpaikalla pomon pakeilla ja niin edelleen. Sovin,
että voisin aloittaa seuraavana päivänä. Jännitti kyllä aivan perkeleesti,
koska eihän tuo trukki nyt ole mikään uusi kapine, mutta se, että on uusi
toimintaympäristö, uudet olosuhteet, täysin uutta materiaalia, mitä ei tunne
laisinkaan ja niin edelleen. Ja sitten kun siihen lyödään työnjohtaja, joka
toki osaa englantia hieman, mutta kuitenkin vääntää norjaa murteella ja
nopeasti vähän väliä, niin olihan siinä kelaamista.
Seitsemältä aamusta olin sitten työpaikalla ja löivät
haalarit, hanskat ja kumisaappaat kouraan, joita sovittaa. Sopiviksi
todettuani työnjohtaja osoitti trukkia ja totesi, että ota tuo ja seuraa
perässä. Piti kysyä, missä tässä on vaihdevipu, kun en aluksi meinannut löytää.
Trukki nyt on trukki, niin Suomessa kuin Norjassakin. Ainoastaan, kun olin
tottunut suurimman osan ajasta ajamaan sormikoneella, kouravipukone hieman oli
uutta, vaikka niilläkin olen ajellut.
Turskaa, hysaa ja seitä. Niin, miten helvetissä erotan hysan
ja sein toisistaan!? Kerrottiin, että olisi sitten ihan hyvä oppia tunnistamaan
ne melko nopeasti. Niitä kun pitäisi ajaa linjastoille. Siihen kun lisätään se
seikka, että tehtaassa härvää armeijallinen romanialaisia kaladuunareita, jotka
eivät aina oikein ymmärrä väistää tai ymmärrä ehkä jotkut paljon mitään
muutakaan. Ja ajaa pitäisi tosiaan betonilattialla, mikä kivasti on kyllästetty
vedellä ja kalan eritteillä. Kovakumirenkailla tietysti. Koeajallahan toki
olen, joten paineista ei ollut puutetta.
Sitten ajoin, ajoin ja ajoin. Yritin pysyä kärryillä, mitä
pitää ajaa minnekin. Kai se onnistui, kun ei kukaan ainakaan tullut
valittamaan. Muutaman tunnin kuluttua työnjohto ilmoitti, että pihalla on auto,
siinä on taljauslista, saa suorittaa. Ei lastauslaituria. Kuskille pumppu,
itselle kylmähuoneeseen pumppu, jolla vetää lavat ovelle. Hiukan eurolavaa
suurempia, pirun korkeita, styroksilaatikoita, ei kelmua. Pihalle, ei mitään
sileää betonilattiaa enää. Senhän tietää, miten niille käy, kun ne kerrankin
kaatuvat.
Kuvattavaahan täällä riittäisi, jos vain on aikaa. Revontulia olisi tänään ollut ilmeisen paljon, mutta taivas oli sankasti pilvessä. Merikotkia jos kävisi huomenna hiukan etsimässä. Tulihan tuota ennen töiden aloitusta muutama kuva otettuakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti